In een blogreeks voor ArchiComm bespreekt creatief directeur Geoffrey Timmer van Colliers actuele thema’s en onderwerpen die van invloed zijn op het proces en de cultuur waarbinnen ontwerpen tot stand komen. Hij ziet de werkplek en de werkomgeving als het terrein waarbinnen actuele thema’s snel zichtbaar worden of een kans krijgen zich te ontplooien. De vierde bijdrage staat in het teken van AI (Artificial Intelligence / Kunstmatige Intelligentie).
In het gesprek over kunstmatige intelligentie (AI: Artificial Intelligence)wordt veel aandacht besteed aan de bedreiging die de techniek zou vormen voor werkgelegenheid. Bepaalde banen zouden verdwijnen door het gebruik van AI. Maar, zo spreken de voorstanders tegen, de technologie zal ook nieuwe banen creëren. Ik ben van mening dat AI werknemers meer in hun kracht gaat zetten, om maar eens een mooie managementterm te gebruiken.
Als iets mijn interesse wekt heb ik de neiging om flink in het betreffende onderwerp te duiken. Ik kijk documentaires, lees boeken en maak daarbij aantekeningen. AI was de afgelopen maanden zo een onderwerp waar ik veel tijd in heb gestopt om het te researchen. En tijd besparen is nou net iets waar AI veel (werkende) mensen mee kan helpen. Copilot van Microsoft helpt gebruikers bijvoorbeeld de belangrijkste boodschap uit een e-mail te filteren en met het opstellen van e-mails. ChatGPT helpt mensen teksten te schrijven en Midjourney is een handige AI-toepassing voor ontwerpers en illustratoren, om een paar toepassingen te noemen.
Met mijn team bij Colliers denken we niet alleen na over de esthetiek van een gebouw en de ergonomische voordelen van het meubilair. Wij worden door klanten ook vaak gevraagd om mee te denken over processen binnen een bedrijf. Omdat het functioneren van (creatieve) teams binnen organisaties mij al sinds mijn afstuderen fascineert, zag ik al snel de mogelijkheden die AI biedt als springplank om verder te komen in de evolutie van samenwerking.
Op dit moment speelt AI al een belangrijke rol in mijn team door repetitieve taken op zich te nemen waarvoor onze creatieve denkkracht niet nodig is. Creativiteit is wat Cal Newport omschrijft als slow productivity, want research en verdieping kosten nu eenmaal tijd. Anders gezegd: Door AI op de juiste wijze in te zetten kan het ruimte creëren voor doordachte, creatieve en – erg belangrijk voor medewerkers – zinvolle inspanningen. Servicemodellen waarin slow productivity en AI elkaar versterken zullen naar mijn mening de toekomst van werk bepalen.
Ik heb nagedacht over hoe een werkdag er in mijn toekomstscenario idealiter uit zou zien. En ik ben me ervan bewust dat dat voor ieder beroep anders zal zijn. Maar elke baan kent repetitieve klusjes, corvee, dingen die wij liever zouden uitbesteden. Probeer je dag eens te ’taggen’, onder te verdelen in verschillende taken. Administratie, afspraken, creativiteit en andere categorieën. Ik zou het mooi vinden als het administratie gedeelte steeds kleiner wordt. Dit creëert ruimte, letterlijk ruimte in je bovenkamer, zodat je steeds meer tot de kern van je taken kunt komen en meer uit je werkdag kunt halen, ook meer voldoening.
Omdat de wereld van nu zo snel gaat is het lastig om in de slow productivity-modus te komen. Hierdoor ervaren we veel taken die we uitvoeren als oppervlakkig en halen er weinig voldoening uit. Een stukje in je nieuwsapp lezen en geen diepgaande analyse, een tekstberichtje naar iemand die je lief is, geen goed gesprek, met een half oor luisteren naar een collega omdat een deadline wacht. Allemaal obstakels om in een flow te komen van slow productivity. Dus laten we de technologie benutten en de snelheid van AI inzetten, zodat we zelf kunnen afremmen en vertragen. Op deze manier zullen we meer betekenisvolle bijdragen leveren op de werkvloer, wat ons bovendien meer voldoening geeft.