Op 11 en 12 oktober is de RAI het toneel voor de Workspace Design Show. Enthousiast vertelt organisator Charlie Bark-Jones over het evenement, dat zich ten doel stelt om de kantoormarkt samen te brengen. “Wij bevinden ons in een uitdagende tijd, die volop kansen biedt.”
Een gat in de (beurzen)markt! Zo zagen Charlie Bark-Jones en zijn vrouw Esha het. Vanuit hun ervaring met het organiseren van evenementen misten zij namelijk een beurs specifiek voor de kantoormarkt. “Wij wilden architecten, interieur-
designers en nog veel meer werkplekprofessionals samenbrengen. Toen dit idee ontstond bevonden we ons echter nog middenin de pandemie. Noem het stom, of moedig, maar we zijn toch onderzoek gaan doen, en legden contact met de key stakeholders. Samen met hen bepaalden wij hoe deze beurs eruit moest gaan zien.”
Dat de organisatie doorzette kwam omdat een moeilijke marktsituatie volgens Charlie juist ook kansen biedt. “De kantoormarkt bevindt zich in een tijd van verandering, daarom is er veel behoefte aan discussie.”
“We horen om ons heen dat de markt wacht tot het stof is neergedaald. Het is een grote uitdaging om mensen weer terug in kantoren te krijgen. Hoe zorg je voor een fijne, geweldige ervaring, zodat mensen productief zijn op kantoor? Hybride werken gaat niet meer weg, dus de manier waarop we werken gaat er anders uitzien. Er is behoefte aan werkplaatsen die heel flexibel zijn, zodat mensen verschillende ervaringen op het kantoor kunnen hebben. Ondanks deze uitdagingen is er ook enthousiasme, omdat er ruimte is voor nieuwe ideeën.”
In 2021 vond de Workspace Design Show voor het eerst plaats in Londen, hier was de beurs een succes. Waarom kiest de organisatie nu voor een editie in Amsterdam? “We zagen potentieel voor uitbreiding van het concept. De Nederlandse markt sprong eruit, vanwege het hoge niveau van design en ook omdat Nederlandse bedrijven voorlopen als het gaat om duurzaamheid. Er is hier zeker behoefte aan het event, vanuit de lokale markt, de architecten en de vele internationale bedrijven die hier gevestigd zijn. Daarnaast is Amsterdam ook gewoon een mooie locatie.”
De Workspace Design Show wil bezoekers een echte ervaring aanbieden. “In samenwerking met bedrijven als CBRE en Hollandse Nieuwe creëren wij mooie conferentiegebieden, met premiumstoelen en veel groen. We bootsen in feite na wat mogelijk is in kantoren.” Onder de noemer Workspace Design Talks vinden in twee dagen 24 paneldiscussie plaats, waarbij de toekomst van werk centraal staat.
Van de eerste editie heeft de organisatie geleerd dat er veel behoefte is aan paneldiscussies. Hiervoor is het Occupiers Forum bedoeld. Prominente bedrijven zoals ING, Philips, EY, Rabobank, Miro, Microsoft, Ericsson, Just Eat, UCB, Booking.com, Turner & Townsend, CBRE, Colliers en Cushman & Wakefield geven hier hun visie op de kantoormarkt.
“Er verandert veel in de branche”, benadrukt Charlie. “Je bent het misschien niet met iedereen eens, maar een discussie kan nieuwe zienswijzen opleveren.”
Naast een conferentie is de Workspace Design Show ook een echte beurs. “Wij verwachten 70 tot 75 exposanten, voornamelijk op het gebied van kantoorinrichting. Merken als Vitra, Interstuhl, Ahrend en Vepa tonen hun laatste producten. Er zijn natuurlijk ook bedrijven op het gebied van verlichting en akoestiek aanwezig. Aan het einde van de eerste dagen geven wij trouwens een leuk feest. Met muziek en een drankje kunnen bezoekers en exposanten dan netwerken.”