Om de Look and Feel van de toekomst te kunnen bepalen, gaat het dus om het aloude Out-Of-The-Box denken. De vraag is of we dit nog wel voldoende doen. Ik bespreek dit graag met u in deze gastcolumn.
Als ik de markt overzie, dan zie ik dat te veel partijen nog te nadrukkelijk sturen op rendement en daarmee niet in staat zijn om de keten écht wakker te schudden. Ik zie dat veel organisaties blijven hangen in hun eigen technische wereld. Het is dé reden waardoor faalkosten in de bouw nog altijd veel te hoog zijn. De percentages zullen overal verschillen – het is een beetje afhankelijk van de definities – maar percentages van 8% of 9% zijn meer standaard dan uitzondering.
Hoe is het toch mogelijk dat velen die percentages niet omlaag weten te krijgen?
Natuurlijk kan ik hier zeggen dat wij er in zijn geslaagd om in onze productieprocessen faalpercentages te halen van maximaal 2%, maar daar gaat het niet om. Ik zou willen dat iedereen in de markt die percentages weet te bereiken.
Dat kan echter alleen als u écht uit die box durft te denken. Bent u bereid om met een gefundeerde visie zelfs wat controversieel te zijn? Bent u van plan om het écht anders te doen?
Een klein voorbeeld als metafoor: voor deze column werd ik op de foto gezet. Nu kan ik héél standaard met mijn gezicht in de camera kijken maar zo werkt het niet. Ik wil zelfs ook met die foto – die moet opvallen – een verhaal uitstralen. En dus sta ik met mijn rug naar u. Maar met mijn gezicht naar de toekomst. In dit geval kijk ik naar de geavanceerde machines en automatisering die wij binnen onze organisatie in gebruik hebben genomen. Ik ben niet standaard. Ik wil niet standaard zijn. Ik wil niet lijken op de anderen die mij voorgingen in deze gastcolumns.
Innovatie in denken en doen moet dus je core business zijn. Van elk product dat je ontwikkelt en oplevert moet je kunnen zeggen dat er bijvoorbeeld minder afval is, dat er besparingen zijn ontstaan, dat de productie- en montageprocessen handiger zijn gemaakt waardoor je ook minder personeel nodig hebt. Daardoor bereik je lagere eindprijzen die je aan de markt kunt berekenen.
En weet je wat nu zo mooi is: als je met je producten lagere eindprijzen voor de markt bereikt, dan heeft die markt méér budgetruimte voor de extra’s. Precies daarmee wordt de wereld dus écht een stukje mooier gemaakt.
Kijk daarom niet alleen naar de toekomst. Loop óók bewust op de toekomst af.
Henk Weber is directeur/eigenaar van KUFA raamsystemen uit IJmuiden. Innovatie is het centrale thema binnen de organisatie. Revolutionair zijn de in de afgelopen jaren ontwikkelde RenoS9000® profielen die een ware efficiencyslag in de keten tot stand brachten.