In een voormalig kantoorpand aan de Amstel in Amsterdam is het interactieve museum Youseum gecreëerd, waar de bezoeker tijdens een anderhalf uur durende tour zelf het kunstobject is. Hier kun je de mooiste en vetste selfies maken in een bijzondere, kleurrijke ambiance, om deze vervolgens te delen op je eigen Facebook- of Instagramaccount.
De vijftien samengestelde ruimtes met circa 25 interactieve kunst- en lichtinstallaties hebben elk hun eigen thema. Zo kun je schitteren in de grootste infinityroom van Nederland en voel je je rijk in The Money Room, zwemmend tussen stapels geld van The International Bank of You. In de verschillende themaruimtes zijn akoestische systemen van Rockfon toegepast, in de nieuwe kleuren van het Rockfon Color-all assortiment. Hiermee heeft elke ruimte zijn eigen, unieke uitstraling gekregen.
Het interactieve museum is een concept van Koen Derks en Joep Heusschen en opende in 2019 zijn deuren. Een jaar later werd de hulp van Rockfon ingeschakeld, om de akoestiek en esthetiek van de themaruimtes verder te verbeteren met behulp van akoestische wand- en plafondpanelen. “Rockfon voegt een diepere laag toe aan het Youseum, door de manier waarop bezoekers deze ruimtes ervaren”, zegt Heusschen. “De kleurbeleving in de ruimtes wordt intensiever, dankzij de uitgekiende akoestische beleving. De optimale akoestiek creëert bovendien een aangename en prettige sfeer. Storende lawaaifactoren vallen weg, waardoor je alles in de ruimte goed in je op kunt nemen. Bijzonder aan de oplossingen is ook dat ze volledig opgaan in de kleurrijke ambiance van de ruimtes.”
In de verschillende themakamers hangen de sfeer en identiteit van de ruimte sterk af van licht, kleur en akoestiek. Sven van Ool, UX Designer bij Rockfon, legt uit dat naast kleur ook akoestiek de beleving bepaalt van een social media experience. “In de verschillende ruimtes van het Youseum zijn akoestische wand- en plafondpanelen van Rockfon toegepast, zoals Rockfon Universal™ Baffles en Rockfon Eclipse™. Deze panelen zijn voorzien van de nieuwste kleuren van het Rockfon Color-all assortiment, dat in februari op de markt is gebracht. De nieuwe kleuren van dit vernieuwde kleurengamma, zoals Storm, Coral, Sage en Eucalyptus geven elke themaruimte een unieke eigen uitstraling, zonder kleurconcessies.”
Het nieuwe kleurenassortiment is in samenwerking met externe kleurenexperts tot stand gekomen, vertelt hij. “Voor de blauwe plafonds in de Boat Room, die zijn uitgevoerd met Color-all kleur Azure, is bovendien een bijpassend mat ophangsysteem ontwikkeld om een zoveel mogelijk monolithische uitstraling te realiseren. Dit nieuwe, matte ophangsysteem is nu ook standaard beschikbaar in alle kleuren van het nieuwe kleurenassortiment. In de entree van het museum hangen de nieuwe Rockfon Eclipse™-eilanden aan het plafond. Deze hebben de vorm van spiegelende, cirkelvormige eilanden met een flip-flop effect. De kleur verandert als je er langs loopt.”
Van Ool legt uit dat dit innovatieve systeem nog in ontwikkeling is en als pilot in het Youseum hangt. “In het museum heeft de kleurbeleving een puur esthetisch doel. Daarnaast zorgen de akoestische eigenschappen van de Rockfon producten van steenwol ervoor dat de hoge geluidswaarden in de ruimtes worden geabsorbeerd.”
Sommige ruimtes in het Youseum hadden een extreme nagalm, die nu opgelost is met de akoestische producten van Rockfon. “Dat klopt ook echt”, valt Heusschen bij. “In de Miami Room bijvoorbeeld staat altijd hiphopmuziek aan. Zonder de akoestische wand- en plafondsystemen was de sfeer daar buitengewoon onaangenaam. Ook in sommige andere ruimtes was het echt niet te doen. We zijn dan ook enorm blij met de akoestische oplossingen van Rockfon.”
Wil je meer weten over dit bijzondere project? Bezoek dan www.rockfon.nl/youseum voor meer informatie, foto’s en de video!