Tijdens de Milan Design Week, presenteerde GROHE, marktleider in sanitaire oplossingen, een inspirerende visie op de toekomst van badkamerdesign. De tentoonstelling ‘Aquatecture’ door GROHE SPA, belichtte in Noord-Italië het concept van de badkamer als ruimte voor persoonlijke healing en individueel welzijn. De badkamer is – als het aan GROHE SPA ligt – een ruimte waar mindfulness centraal staat. Het is bovendien een ruimte die bij de rest van de woning past én waar de mens eindelijk weer écht eens tot zichzelf komt.
Patrick Speck, Leader LIXIL Global Design, EMENA en verantwoordelijk voor het GROHE design zegt: “Tot jezelf kunnen komen is géén overbodige luxe in een wereld die steeds drukker en complexer wordt. Ontwerptrends neigen naar het creëren van ruimtes en producten die ontspanning en stressvermindering bevorderen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de evolutie van de badkamer: traditioneel gezien als een praktische ruimte voor persoonlijke hygiëne, wordt het nu beschouwd als een toevluchtsoord voor revitalisatie, verjonging en zelfzorg. Om een sfeer van regeneratie te creëren, zien we een focus op drie belangrijke aspecten: biofilisch design, personalisatie en ervaringswaarde.”
In lijn met de trend van biofilisch design, een filosofie die streeft naar het integreren van natuurlijke elementen in de gebouwde omgeving, presenteerde GROHE oplossingen die het welzijn verhogen door een diepere verbinding met de natuur. ‘Aquatecture’ demonstreerde dit door natuurlijke materialen, daglicht en plantengroei te integreren in het design, wat resulteert in een rustgevende, harmonieuze ruimte die het welbevinden bevordert.
De nadruk op personalisatie is een andere belangrijke pijler: “Onze aanpak hierin biedt consumenten de mogelijkheid om hun ruimtes te personaliseren naar hun individuele stijl en behoeften. Dit wordt mogelijk gemaakt door de GROHE Colors Collection, die een breed palet aan kleuropties biedt, en de GROHE Allure Gravity serie, die vanaf mei 2025 aangepaste designoplossingen zal bieden met verwisselbare afdekplaten gemaakt van hoogwaardige materialen zoals glas en kwarts.”
Een belangrijke verschuiving in consumentengedrag is de focus van materiële bezittingen naar de kwaliteit van ervaringen. “Wij spelen hierop in door producten te ontwerpen die niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan unieke en gedenkwaardige ervaringen. De nieuwe Satin-afwerking en minimalistische designs zijn voorbeelden van hoe GROHE een serene en rustgevende atmosfeer in de badkamer creëert.”
Het thema van de Milan Design Week van dit jaar, ‘Materia Natura’, heeft de rol van natuur in de architectuur versterkt en het belang van welzijn door natuurlijke elementen benadrukt. Speck legt uit: “De trend van het inrichten van ruimtes in de eigen woning, waar men tot zichzelf kan komen, zal blijven groeien en uiteindelijk een belangrijk onderdeel worden van moderne architectuur. Zo bieden we met GROHE SPA de mogelijkheid om gezondheid door water, ofwel ‘Salus Per Aquam’, te ervaren en te integreren in dagelijkse routines.”
Volgens Speck overstijgt de visie van GROHE op badkamerdesign de traditionele functies van een badkamer en transformeert die visie de ruimte in een toevluchtsoord voor zelfzorg en herstel, waarbij design en functionaliteit samenkomen ten behoeve van een beter welzijn. “Met GROHE SPA wordt de badkamer geüpgraded naar dé plek in huis waar je je kunt terugtrekken om nieuwe energie op te doen. Maar dan ook écht!”
Bij Heugten Baddesign in Gemert is een showroom ingericht volgens het GROHE SPA concept. In deze showroom (een van de grootste badkamershowrooms van Nederland) kan iedere bezoeker ervaren hoe een badkamer in huis getransformeerd kan worden naar een ware wellnessruimte.
Neem dan rechtstreeks contact op met GROHE.
Contact opnemen