Het voormalige ‘bankgebouw’ aan de Middenbaan in Hoogvliet is getransformeerd tot een woongebouw met achttien appartementen. De ‘optopping’ vormt letterlijk en figuurlijk de kroon op het werk en is door Ridder Skins for Buildings voorzien van een elegante aluminium PREFALZ-felsgevel van de firma PREFA. In meerdere opzichten een logische keuze.
Bij het creëren van een extra laag boven op een bestaand gebouw is gewicht een cruciale factor. Daarom is hier gekozen voor een HSB-constructie met een lichtgewicht aluminium gevelbekleding. Afhankelijk van de breedte van het bandmateriaal weegt PREFALZ niet meer dan 2,2 tot 2,3 kg/m². Hierdoor is het zowel geschikt voor nieuwbouw als voor het uitbouwen van bestaande gebouwen. Een belangrijk pluspunt van de PREFALZ-aluminiumgevel is bovendien dat deze volgens de EN 13501-1 valt onder brandklasse A1 en dus niet brandbaar is.
Kenmerkend voor de aluminium gevel van het appartementengebouw zijn de ‘invallende’ geveldelen op de plek van de kozijnen, die zorgen voor een fraaie dieptewerking. “De kozijnen zijn verdiept geplaatst in de HSB-achterconstructie. Vanaf een afstand van 50 centimeter onder het kozijn en een meter bóven het kozijn, hellen de felsbanen achterover en lopen ze in een vloeiende lijn naar het verdiept liggend kozijn”, legt Dennis Reek uit, projectadviseur van Ridder Skins for Buildings. “Die specifieke belijning maakte het in de uitvoering en vooral in de detaillering best uitdagend. Enerzijds om de felsnaden precies bij de kozijnen uit te laten komen en anderzijds om de taps toelopende neggen esthetisch fraai af te werken. Solderen gaat niet, en kitten en plakken willen we niet. En dat is uiteindelijk allemaal goed gelukt.”
Ridder Skins for Buildings heeft circa 350 m² aan PREFALZ-aluminium verwerkt op de bovenbouw in de kleur P10 lichtgrijs. Het aluminium is volgens PREFA buigzamer dan de meeste vergelijkbare felsmaterialen en kan dus heel goed worden verwerkt. Bovendien is het ook nog decennialang roestvrij. Dennis kan dat beamen en zegt: “PREFALZ laat zich uitstekend verwerken, het is een heerlijk zacht materiaal dat goed te vouwen is.”
Het aluminium wordt bij Ridder op coil aangeleverd en wordt door een CNC-machine op lengte en breedte geknipt. Vervolgens wordt het aluminium op de CNC-zwenkbuigmachine koud vervormd tot een felsbaan. “Het vervormen brengt enige spanning in het materiaal. Maar door de gekozen P10-kleurstelling met een hele lage glansgraad is de spanning in het materiaal niet zichtbaar. Het zorgt voor een strak uiterlijk.”
Behalve de felsbanen heeft Ridder ook al het zetwerk rond de kozijnen verzorgd. “Verder hebben we op de eerste en tweede verdieping tussen de kozijnen de paneelbekleding gerealiseerd, ook met PREFALZ-felsbanen, maar dan in een donkere kleur (P10 antraciet) en met een smallere fels.”
PREFALZ heeft een indrukwekkende waaier aan mogelijkheden, waarbij je kunt spelen met verschillende paneelbreedtes en -lengtes, verschillende montagerichtingen en een uitgebreid kleurenpalet.
Neem dan rechtstreeks contact op met PREFA.
Contact opnemen