Schindler Liften is één van de grootste, of misschien wel dé grootste liftproducent in Nederland. Het bedrijf vernieuwt zijn productaanbod, waardoor het productgamma beter bij elkaar past en optimaler aansluit op de wensen van de klant.
“In 2030 zal 60% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden wonen”, zegt productmanager Maarten Bijl. “Dat betekent dat er meer hoogbouw nodig is. Daarnaast wordt de wereldbevolking steeds ouder.” De behoefte aan verticale mobiliteit blijft dus alleen maar groeien.
Dat Schindler wereldwijd opereert zorgt voor uitdagingen. Bijl: “Wereldwijd verschilt de vraag. In sommige landen wordt veel hoger gebouwd dan in Nederland. Dat vraagt om een ander type lift. Ook verschillen de normering en wetgeving. Daarom is het een grote uitdaging om standaardmodellen mondiaal in te zetten. We hebben om die reden gewerkt aan een slim modulair programma. Afhankelijk van de behoeften kunnen hiermee de juiste liften worden samengesteld.”
Schindler Liften presenteert sinds begin dit jaar een serie liften die over de hele wereld ingezet worden, de Schindler 1000, 3000 en 5000. “Deze zorgen voor een hoge standaardkwaliteit en flexibiliteit. Het is simpeler geworden op een goede manier.”
De Schindler 1000 is het instapmodel, terwijl de Schindler 3000 volgens Bijl de Schindler 3300 vervangt. “Het nieuwe model heeft een duidelijk voordeel: het vorige type kon namelijk maximaal 1125 kg heffen. Bij de 3000 is dit 1350 kg. Dit kan net een groot verschil maken, wanneer bijvoorbeeld een bed in de lift moet kunnen. Voorheen was de klant dan meteen aangewezen op een duurdere lift, maar nu kan hij in het middensegment blijven.”
Volgens Bijl zijn de modellen uit de nieuwe productlijn ook beter met elkaar te combineren. “Dezelfde besturing wordt in alle typen gebruikt, waardoor ze aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Voorheen was dat niet het geval en moest een klant per se voor dezelfde types kiezen om deze geschakeld te kunnen gebruiken.” Naast het feit dat de liften technisch te koppelen zijn kan men ook voor dezelfde afwerking kiezen. Tot de drukknoppen aan toe passen de liften dan bij elkaar.”
Bijl legt uit dat de opbouw in het assortiment nu logischer is. “Deze is geleidelijker. In het verleden moesten klanten vaak eerder kiezen voor een ‘hoger’ model. Nu is er meer mogelijk, met name in het middensegment. De klant kan eerst nog het bestaande model technisch upgraden voordat hij voor een ander type kiest. De sprongen zijn minder groot geworden.”
Een voorbeeld hiervan is dat ook de Schindler 3000 als Firefighter lift uitgevoerd kan worden. “Voorheen was dit pas bij de 5000 (destijds 5500) het geval en moesten klanten dus soms verplicht voor dit model kiezen, al was dit op andere vlakken onnodig. Dit biedt belangrijke voordelen voor hen.”
Alle nieuwe liften hebben daarnaast standaard een regeneratieve aandrijving en aandrijfmotoren met permanente magneten, die efficiënter en dus energiezuiniger zijn. Uiteraard zijn alle modellen digitaal verbonden voor allerlei slimme toepassingen. Niet als extra, maar standaard.