Eigenaar Jan De Paepe ontdekte dat er meer was. Hij wilde zich nog meer richten op niches en innovaties binnen de bouwsector.
Zijn nieuwsgierigheid en wil om te gaan innoveren resulteerde in 2014 tot een geheel nieuwe strategie en dynamiek binnen het bedrijf waaruit niet alleen nieuwe URSUS producten maar ook een nieuw bedrijf ontstond: “Alinel was ons antwoord op de vraag naar aluminium gevelbekleding die wij invulden met onze gepatenteerde verticaal belijnde aluminium gevelsysteem”, aldus De Paepe. “Eigenlijk hebben we toen de term accentarchitectuur bedacht en tot op vandaag kunnen we stellen dat deze sindsdien als rode draad loopt bij onze complete aanpak.”
De Paepe merkte een aantal jaren geleden dus dat er een gat in de markt aan het ontstaan was. “Dan heb ik het specifiek over de overgang bij ramen naar kozijnen en de gevel. De afstand vanaf de buitenkant van het raam tot aan de voorkant van de gevelbekleding veranderde. Architecten zochten naar raamdelen die uit de gevel springen. Wij waren sinds onze nieuwe strategie ook al duidelijk de weg en specialisatie van de aluminium dagkantkaders ingeslagen (www.roundal.be). Maar de markt wou meer.”
Zo is het bedrijf van zijn broer Bart De Paepe WINDOX ontstaan. Ursus treedt hierbij op als exclusieve BeNeLux vertegenwoordiger. Windox is het perfect antwoord op de stijgende vraag naar prefab maatwerkproducten. Denk dan aan prefab gevelboxen, prefab vlakke daglichten en prefab dakkapellen.
“Ook hier is de term accentarchitectuur weer helemaal van toepassing. Het zijn producten waar architecten verder mee kunnen. Zo kunnen zij verder de nadruk leggen op die accenten. Windox combineert als enige het strakste design en het volledig EPC conform kunnen zijn met alle geldende isolatienormen, wat zorgt voor visuele perfectie doordat er nog meer daglicht naar binnen valt. Profielen of randen zijn onzichtbaar weggewerkt. Het is een prefab maatoplossing die eenvoudig en snel te plaatsen is.”
Inspireren en verrassen. Het zijn twee zaken die centraal staan bij de filosofie van De Paepe. “Onze creatieve producten ontstaan door goed te luisteren en aandachtig te kijken. Dat is essentieel om te blijven vernieuwen. Zo zijn wij een perfecte tussenpartij voor architect en uitvoerder. Het is ons doel het oog en oor te zijn voor architecten en precies te ontwikkelen wat zij zoeken. Dat leidt tot nieuwe accenten tussen voor gevels, ramen en deuren.”
Volgens De Paepe is het echter zaak om gestandaardiseerd maatwerk vanuit een systeembenadering te ontwikkelen zodat het eindproduct wel betaalbaar blijft. “De aluminiumgevel-bekleding die wij ontwikkelen is uitstekend geschikt voor woningbouw, maar ook voor grote volumes bij bijvoorbeeld bedrijfspanden.”
En zo luidt die vraag naar accentarchitectuur producten alsmaar luider in de markt. “Uit de reacties die de afgelopen jaren in België te horen waren, blijkt dat velen dit als een kers op de taart beschouwen. Nu gaan we verder en proberen we ook de Nederlandse markt te veroveren. Speciaal daarvoor is al een vertegenwoordiger benoemd die Nederlandse architecten gaat overtuigen van al onze innovaties en accent mogelijkheden. Maar eigenlijk blijft het hele team van alle bedrijven nadenken over innovatieve ontwikkelingen voor de toekomst. Een goed voorbeeld is Woodalux, een veelzijdig toepasbaar nieuwe houtlook composite gevelbekleding. Daardoor ontstaat een fraaie afwisseling tussen ruw en glad. Modern materiaal dat toch zorgt voor een warme uitstraling en daardoor perfect past bij de andere producten die Alinel ontwikkelt en produceert. Technisch perfect en met veel esthetische voordelen.”