Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Integratie van digitale realiteit: Mixed Reality op kantoor

Integratie van digitale realiteit: Mixed Reality op kantoor

In een blogreeks voor ArchiComm bespreekt creatief directeur Geoffrey Timmer van Colliers actuele thema’s en onderwerpen die van invloed zijn op het proces en de cultuur waarbinnen ontwerpen tot stand komen. Hij ziet de werkplek en de werkomgeving als het terrein waarbinnen actuele thema’s snel zichtbaar worden of een kans krijgen zich te ontplooien. De vierde bijdrage staat in het teken van de integratie van digitale realiteit.

Technieken als VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) zijn al een tijdje in onze wereld verankerd. Nu deze technologieën steeds geavanceerder worden en MR (Mixed Reality), als mogelijk nog realistischere variant op AR, nog beter lijkt te passen bij de hybride samenleving, is het tijd om serieus na te denken hoe MR het beste kan worden ingezet in een werkomgeving.

Ik schrijf hier met opzet ‘werkomgeving’ omdat dit blog gaat over de inzet van MR-techniek op professioneel niveau. De gadgetstatus van VR en AR moeten we namelijk ontstijgen, om de professionele stap naar Mixed Reality in de werkomgeving te zetten. VR en AR zijn interessante tools om te gamen en je in de openbare ruimte te bewegen met een extra laag aan informatie. Maar de Google Glasses en ook de nieuwere Apple Vision Pro zijn behalve erg duur (en daardoor niet interessant voor het grote publiek) ook nog eens zo opvallend qua vormgeving dat het de vraag is of ze massaal aftrek gaan vinden. Wil je het grote publiek overtuigen, dan moet een slimme bril én betaalbaar zijn én niet te veel afwijken van de norm. Ray-Ban heeft in samenwerking met Meta kortgeleden een betaalbare brillenlijn op de markt gebracht die wel eens de implementatie van gemixte realiteiten in ons dagelijks leven kan versnellen (als voorloper op nog compactere technologie als contactlezen).

Een onderbezet kantoor is unheimisch

De Ray-Ban Meta is naar mijn mening, als idee, een kansrijke richting die de ongemakkelijke geïsoleerde ervaring van gesloten en opvallende brillen naar de geschiedenisboeken zal verwijzen. Als creative director bij Colliers heb ik het geluk dat ik me nu al kan bezighouden met de transitie die eraan zit te komen, als het om de implementatie van Mixed Reality op kantoor gaat. Het is interessant om te zien hoe de huidige kantoorprincipes nog steeds zijn gebaseerd op de pre-covid situatie. Daarmee doel ik vooral op de voorspelbaarheid van de aanwezigheid van personeel, iets wat tijdens en na de pandemie flink op zijn kop is gezet. Kantoorgebouwen functioneerden goed bij een volle bezetting maar zijn, op de manier zoals ze nu zijn vormgegeven, bij een lage bezetting vaak onaantrekkelijke plekken om te vertoeven.

De Generatie Z als pioniers

Dat mensen van elkaar verschillen en ook op kantoor geen uniforme en homogene groep vormen wordt steeds meer geaccepteerd. De Generatie Z wordt ook wel de socialemedia- en smartphonegeneratie genoemd. Het zijn zogenaamde ‘digital natives’, die gewend zijn om aan het internet gekoppelde technologieën te gebruiken en op nieuwe waarde in te schatten. En het is de generatie die het thema diversiteit en inclusiviteit (het thema van mijn eerste Archicomm-blog) hoog in het vaandel heeft staan. Ik denk dat deze generatie, die ook op zoek is naar zingeving in het leven en kritisch kijkt naar de professionele mores van hun voorgangers, de Generatie X, het meest geschikt is om nieuwe verbindingen te creëren en niet terugdeinst voor innovatieve manieren om taken uit te voeren of processen te veranderen.

Zingeving als aanjager van MR

Door MR te koppelen aan zingeving en kantooromgevingen daarop in te richten zal de technologie het beste integreren op de werkvloer.  Want Mixed Reality biedt diepgaand educatief potentieel en kan een beter begrip van culturen en generaties bevorderen door meeslepend leren, therapeutische toepassingen en multiculturele rituelen onder medewerkers te delen. Dus ook al zullen medewerkers elkaar vaker virtueel ontmoeten, de band die zij opbouwen en het contact dat zij leggen zal door het gebruik van MR als intensiever en zinvoller worden ervaren.

MR zal training en leermethodes transformeren, inclusiviteit op de werkplek bevorderen en aanpasbare interfaces bieden voor werknemers met bijvoorbeeld een handicap. Elektro-vibratie en audio (bijvoorbeeld meeslepend bij een presentatie, rustgevend in de pauze van een vergadering) intensiveren de zintuiglijke ervaring, beïnvloeden cognitieve processen en bevorderen betrokkenheid. Hybride werken zal aanvoelen als samenzijn in dezelfde ruimte. Mixed Reality-zones op de werkplek kunnen creativiteit en experimenten stimuleren. Dit leidt tot inclusieve, innovatieve en efficiënte werkplekken, waardoor organisaties een concurrentievoordeel behalen in het geglobaliseerde zakelijke landschap.

Bij Colliers zijn wij klaar om organisaties te adviseren en bij te staan in deze spannende transitie naar Mixed Reality op de werkplek.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details