Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
‘Mensen worden hebberig als ze ons bezoeken’
Linda de Koster, Len de Koster en Ditte Kolijn.

‘Mensen worden hebberig als ze ons bezoeken’

Inspirerend totaalconcept voor de contractbranche

Het ETC Design Center Europe in Culemborg is uitgegroeid tot een bron van inspiratie voor professionals in de horeca-inrichting. Hoe veranderde een meubeltoonzaal in vijftien jaar tijd in een toonaangevend platform voor de interieur- en contractsector? Archicomm sprak met de drie mensen achter het succes van het centrum, Len de Koster, Linda de Koster en Ditte Kolijn. Een gesprek over passie, visie en doorzettingsvermogen.

De algemene ruimtes van ETC worden ingericht door Linda de Koster. (Beeld: Studio Click)

Len de Koster, de drijvende kracht achter ETC, herinnert zich het begin van dit avontuur in 2007: “Mijn schoonvader wees me op dit pand als een investeringsmogelijkheid. Ik kom uit de mode en houd van mooie stoffen. Destijds was dit echter maar een klein onderdeel van het centrum.” Het pand in Culemborg was toen al jarenlang een meubeltoonzaal. “Bedrijven wilden graag een bankje neerzetten op een locatie in het midden van het land. Elke visie en koers ontbrak echter. Ik zag dat een verbouwing noodzakelijk was, maar langzaam kreeg ik een bredere visie voor het centrum.”

De uitdagingen van vernieuwen

De overname van ETC was het begin van een proces, waarbij het gebouw een transformatie onderging en het aanbod enorm veranderde. Ditte Kolijn werd aangetrokken om de dagelijkse leiding over te nemen. “We moesten ETC nieuw leven inblazen en het imago verbeteren. We wilden een aantrekkelijke locatie worden voor iedereen in de interieurbranche, dus ook voor stylisten en de contractmarkt.” 

Fauteuil van standhouder Rapture, kunst: Art by Samira el-Bali. (Beeld: Studio Click)

Het vernieuwen van ETC was volgens De Koster geen gemakkelijke taak. “We moesten afscheid nemen van bedrijven die niet meer pasten binnen het concept dat wij voor ogen hadden. Dat was commercieel een spannende keuze, maar wij hadden een visie voor het centrum op de lange termijn. Gelukkig konden wij veel bestaande huurders van ons plan overtuigen en zijn zij nog steeds bij ons. Keijser&Co is hiervan een goed voorbeeld. Meubilair van dat merk wordt vaak in projecten toegepast.”

Dat het centrum zich niet meer enkel op de winkelier wilde richten was destijds nog controversieel. “Wij zagen vijftien jaar geleden al dat deze verbreding noodzakelijk was”, benadrukt De Koster. “Wij wilden elke interieurprofessional verwelkomen, dus ook de contractmarkt en hospitality branche.” 

Een stoel van Metropole by Baan. (Beeld: Studio Click)

Linda de Koster-Voerman, Creative Director bij ETC Design Center en echtgenote van Len, speelde een essentiële rol bij het creëren van de nieuwe uitstraling, bijvoorbeeld door de regelmatig wisselende aankleding van het nieuwe restaurant. Ook andere algemene ruimtes kregen een nieuwe invulling. 

Zo werd de entree een echte inspiratieruimte. “In het begin waren standhouders niet happig om hun producten ter beschikking te stellen. Nu staan zij echter in de rij! Deze samenwerkingen hebben geholpen om van het centrum een gevarieerde en inspirerende omgeving te maken.”

Steeds meer nieuwe merken vonden vanaf 2008 hun weg naar het centrum in Culemborg. Niet voor elk bedrijf is echter plek, zegt Len de Koster. “Wij willen geen vierkante meters vullen, maar een compleet aanbod bieden van interieurproducten voor het midden- en hoge segment. Daardoor komt het regelmatig voor dat we ‘Nee’ verkopen. Dan kan het gaan om een hartstikke mooi merk, maar dat hier toch niet past. Soms heeft dit te maken met prijsniveau. Ik waak echter ook over de diversiteit.” 

De entree is echt het visitekaartje van het centrum geworden. (Beeld: Studio Click)

Het ETC-team werkt met veel passie en betrokkenheid aan het voortdurende verbeteren van het centrum. “We zijn nooit klaar”, zegt Kolijn. “We breiden nog steeds uit en zijn altijd bezig om ons concept te bewaken. Dit hebben wij helemaal in eigen hand, al hebben onze standhouders natuurlijk ook een stem. Zij zijn onze ambassadeurs. Wij vinden het erg belangrijk dat zij tevreden zijn.”

Breed aanbod voor contractmarkt

Architecten kunnen in het centrum veel interessante interieur- en exterieurmerken ontdekken. Meubelen, stoffen, behang, verf, verlichting, accessoires en kunst, maar bijvoorbeeld ook de toiletten van Geberit. “Voor deze doelgroep is ook ons grote aanbod aan materialen interessant. Tijdens de groei van het centrum hebben we bewust gekozen voor het verbreden van de productgroepen die hier te zien zijn. Denk aan vloeren, de wandbekleding van onder meer Arte en verven, zoals van Little Green en Farrow & Ball. Onze bedrijven hebben daarnaast een schat aan ervaring en kunnen hiermee de architect
ondersteunen.” 

Elk product heeft een verhaal, maar soms komt er een echt bijzonder verhaal voorbij. Len de Koster: “Een unieke lamp van het merk Quasar vulde maandenlang vrijwel een volledige standruimte. Het was een enorm armatuur, dat als decorstuk was gebruikt in de film Knives Out. De lamp is uiteindelijk per opbod verkocht en hangt nu te schitteren in een hotel in Berlijn.”

Het aanbod van ETC is aantrekkelijk voor uiteenlopende projecten. “Architecten kunnen in ons centrum een enorme diversiteit aan producten op één locatie zien. Niet twee of drie dagen per jaar, maar het hele jaar door. Wij herbergen merken die wandbekleding verkopen voor 900 euro per vierkante meter, bijvoorbeeld voor een luxe kantoor of restaurant. Er zijn echter ook standhouders die meubels in het middensegment aanbieden. Die kunnen tegen een stootje zijn daardoor speciaal geschikt voor de contractmarkt.” 

Kunst is ook belangrijk voor het centrum. Dit onderdeel is in handen van Linda de Koster. “De juiste kunst draagt bij aan de beleving. Daarom gaan wij partnerschappen aan met uiteenlopende kunstenaars. Zo is momenteel de kunst van Grace Spiegel in het centrum te zien. Zij heeft stukken gemaakt die precies bij de sfeer van ons restaurant passen. Op de voorjaars- en najaarsbeurs zijn altijd veranderingen zichtbaar, zodat een bezoek aan ETC elke keer interessant en vernieuwend is. We horen weleens dat mensen ‘hebberig’ worden als ze ons bezoeken en dat is een mega compliment!”

ETC Design Center Europe biedt ruim 15.000 m2 aan inspiratie. Bezoek is mogelijk tijdens de wekelijkse Trade Days (vrijwel elke maandag) of op afspraak. Een compleet overzicht van de exposanten is te vinden op: www.etcdesigncenter.nl    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details