Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
‘Ons hoofdkantoor oogt veel ruimer, lichter en logischer’ 

‘Ons hoofdkantoor oogt veel ruimer, lichter en logischer’ 

Rubberen vloertegels als finishing touch van gebouwupgrade Danone

Een duurzaam, functioneel en inspirerend hoofdkantoor, waar medewerkers trots op zijn en waar zij graag komen werken. Volgens die ambitie heeft het hoofdkantoor van Danone in Hoofddorp een upgrade gekregen. De rubber vloertegels van nora by Interface sluiten hier naadloos op aan.

Het hoofdkantoor van Danone is relatief nieuw. Het gebouw werd in april 2019 opgeleverd en ontwikkeld met oog voor een duurzame, gezonde en stimulerende werkomgeving waarin ontmoeting centraal staat. “De eerste reacties waren lovend, maar helaas zette de coronapandemie het werken in het nieuwe hoofdkantoor kort na de opening al op zijn kop”, vertelt Anne-Marije Frederiks, senior interieurarchitect bij Colliers. 

De vloer is modern en licht en past uitstekend bij het blauw van de wanden en tegels.

“Op afstand werken werd de norm en toen de medewerkers in 2022 terugkeerden naar kantoor, bleken hun werkplekbehoeftes veranderd. Open kantoorplekken moesten plaatsmaken voor individuele werkplekken, waarin rustig online vergaderd kan worden. En ook facilitaire verbeteringen waren gewenst.” 

Daarnaast wilde Danone haar branding verbeteren, vertelt Interim Facility Manager Remco van Rijn. “We wilden de look & feel van Danone duidelijker zichtbaar maken, zodat medewerkers en bezoekers zichtbaar én voelbaar bij Danone zijn.”

Sociale zones

Voor het hoofdkantoor 2.0 heeft een team van Colliers samen met Danone geïnventariseerd welke upgrades mogelijk waren, zonder de bestaande structuur te veranderen. Hierbij is een opdeling gemaakt in (1) publieke ruimtes zoals het restaurant en de koffiebar, (2) werkplekken, overlegruimtes, cockpits en pantry’s en (3) branding. “Als tegenhanger voor de individuele werkplekken hebben wij veel aandacht besteed aan de zogenaamde sociale zones, waar medewerkers kunnen ontmoeten, overleggen en verbinden”, vertelt Frederiks. “Bijvoorbeeld de pantry’s, koffiebar en het restaurant bleken hiervoor (nog) niet de juiste ondersteuning te bieden. De nieuwe situatie brengt hier verandering in en maakt nóg beter gebruik van de ruimte, waardoor ook op de drukste dagen voldoende zitplekken beschikbaar zijn.” Door de logistieke stromen te verbeteren, worden medewerkers gestimuleerd om vaker de trap te nemen, vertelt Van Rijn. “Bovendien is de branding van de entreezone flink verbeterd.”

De branding van de entreezone is flink verbeterd.

Rubberen vloerbedekkingen

Het hoofdkantoor van Danone is gevormd rond een royaal atrium, waaraan ook de pantry’s, koffiebar en entree zijn verbonden. “Het canvas voor dit atrium was al deels ingekleurd”, vertelt Frederiks. “Onze uitdaging was dan ook om de gewenste optimalisaties te integreren. Welke materialen zijn al toegepast? Wat willen we behouden? En welke aanvullingen zijn passend?” Als basis is gekozen voor de lichtblauwe kleur op bijvoorbeeld de wanden, vertelt ze. “Vervolgens hebben we hier passende tegels, meubels en vloerafwerkingen bij gezocht, zoals de rubberen vloerbedekkingen van nora by Interface.”

De wanden en bestaande plantenbakken in de entreezone zijn afgewerkt met lichtblauwe tegels, vertelt ze. “Ook zijn donkerblauwe banken en kasten toegevoegd, waarin de producten van Danone op een professionele manier worden uitgelicht. Het kleine, ronde en donkere vloervlak bij de koffiebar is vervangen door een imposant licht vlak van 15 bij 15 meter, die beter aansluit bij de vormentaal van het gebouw en zorgt voor een fysieke verbinding tussen entreezone en centrale koffiebar.”

Kloppend geheel

De rubberen vloerbedekking van nora by Interface is toegepast in alle sociale zones van het gebouw, dus bij de entree, koffiebar en pantry’s. Mariëlle Ouwendijk, Accountmanager bij nora by Interface heeft diverse vloerstalen aangeleverd, op basis waarvan gekozen is voor norament pado™. De keuze voor deze rubber vloertegel was volgens Frederiks een logische. “We hebben immers de vlakken kunnen vergroten en de hoeken kunnen afronden, waardoor een kloppend geheel ontstaat. Qua uitstraling waren we op zoek naar een terrazzo look, die mooi harmonieert met de gevelbanden buiten. Toen we de stalen van norament pado™ zagen, waren we direct verkocht. De vloer is modern en licht en past uitstekend bij het blauw van de wanden en tegels. Bovendien voldoet de vloer qua structuur én onderhoudsvriendelijkheid.” 

Accountmanager Marien Ippel: “Doordat norament pado™ 3,5 mm dik is, sluit de hoogte van de vloertegels perfect aan bij de visgraatvloer in het hoofdkantoor. Doordat de vloertegels koud tegen elkaar zijn gelegd, is een naadloos geheel ontstaan.”

Veel meer Danone

De rubberen vloertegels gaan een gebouwleven mee, wat het product zeer duurzaam maakt, vertellen Ippel en Ouwendijk: “norament pado™ wordt gemaakt van hoogwaardig rubber, in combinatie met natuurlijke mineralen en milieuvriendelijke kleurpigmenten. Bijzonder aan deze vloer is bovendien dat één van de granulaten uit gerecycled restmateriaal bestaat. Het elastische materiaal zorgt voor minder contactgeluid.” 

Van Rijn: “De vloer is inmiddels enkele weken in gebruik en we zijn heel tevreden. Ons hoofdkantoor oogt veel ruimer, lichter en logischer en is – in combinatie met de andere ontwerpkeuzes – veel meer Danone.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details