Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
De wauw factor van markiezen
Het Manor Hotel in Amsterdam. (Beeld: Lincy La Heij)

De wauw factor van markiezen

“Markiezen zijn de oudste soort zonwering die we kennen”, zegt directeur Dennis Schoormans van Schlappi Markiezen. Het bedrijf is al sinds 1986 een autoriteit als het gaat om markiezen. Voor de consumentenmarkt, maar ook steeds vaker als het gaat om (monumentale) projecten.

“Steeds vaker zijn wij betrokken bij mooie projecten. Bijvoorbeeld bij de renovatie van projecten waarbij al markiezen aanwezig waren, of monumenten die in ere hersteld worden”, aldus Schoormans. Dat Schlappi hiervoor aangeschreven wordt komt omdat deze naam staat voor de hoogste kwaliteit. “Als het echt fraai en netjes moet zijn, dan moet je bij Schlappi zijn.” Behalve mooi, zijn markiezen volgens Schoormans de meest effectieve zonwering. “Want ook de zon van de zijkant wordt hiermee geweerd, omdat het product aan de zijkant gesloten is. Door de korfvorm klappert het markies ook niet in de wind.”

Het Berlage huis in Den Haag.

Aandacht voor details

De afgelopen jaren werkte Schlappi mee aan verschillende mooie projecten, zoals het Berlage huis in Den Haag. “Wij mochten hiervoor in samenwerking met de uitvoerende partij Decolux Projectzonwering uit Rotterdam maar liefst 300 elektrisch bediende aluminium markiezen leveren. Je weet niet wat je ziet als die allemaal opengaan!” 

De markiezen hebben een oker-crème doek gekregen, in een Haagse Blokstreep. Schlappi moest bij dit project echter ook rekening houden met de eisen van de intensief betrokken welstandscommissie. “Wij letten dan ook op de kleinste details. Hier staan wij bekend om en daarom krijgen we steeds meer naam en faam.” 

Eén van de eisen van dit project was dat de motoren niet zichtbaar geplaatst werden.

Markiezen in Hillegom.

Nieuwe technieken

Het feit dat het markies elektrisch bediend kan worden laat al zien dat de ontwikkeling van deze vorm van zonwering niet stilstaan. Er zijn tal van verbeteringen en vernieuwingen doorgevoerd, op het gebied van materialen, constructie, bediening en extra’s. 

“Het is nu ook mogelijk om solarmotoren te gebruiken. Juist bij monumentale panden is dat erg gunstig, omdat men niet hoeft te boren. De motor is verwerkt in het markies en bovenop zit een solarpaneeltje, dat de batterij oplaadt.” Schlappi heeft zelf ook een verlichtingsconcept voor markiezen ontwikkeld. Deze dimbare ledverlichting met afstandsbediening wordt, aan de binnenzijde, in de profielen ingebouwd. 

Schoormans spreekt met trots over verschillende andere projecten waar Schlappi bij betrokken was. “Recent leverden wij voor hotel The Manor in Amsterdam 65 markiezen met een fel-oranje blokstreep. Deze zijn zeer beeldbepalend. Zo spréékt een pand echt. Het is een prachtig project, waarbij gekozen werd voor uitstraling.” 

Om het markies helemaal aan te laten sluiten op de uitstraling van een pand zijn ontzettend veel keuze mogelijkheden qua kleurcombinaties. Schlappi helpt zijn klanten met deze keuze door visuals te maken. “Op die manier kan de klant een goed beeld krijgen van de uitstraling van het markies.” 

Bij renovatieprojecten is een nieuw markies niet eens altijd nodig. “Het ligt wel aan de staat van de zonwering, maar we repareren ook markiezen, spuiten het frame, en zorgen voor nieuwe bekleding.” 

Vragen of meer weten? Bel of mail Schlappi Markiezen. T (013) 542 00 77 [email protected]  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?