Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Nieuwe manier stedelijk ontwerpen en bouwen vermindert overlast vliegtuiglawaai
Onderzoeker Martijn Lugten in het Field Lab in Haarlemmermeer.

Nieuwe manier stedelijk ontwerpen en bouwen vermindert overlast vliegtuiglawaai

Onderzoek geluidsadaptief bouwen bij Schiphol is afgerond

Een groot aantal inwoners van Haarlemmermeer – en dan met name de mensen die dichtbij (of zelfs onder!) de aanvliegroutes van luchthaven Schiphol wonen – kunnen weer hoop koesteren. De impact van het geluid van vliegtuiglawaai rond en in gebouwen én in de buitenruimte, kan met gemiddeld 14 decibel omlaag. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek naar geluidsadaptief bouwen dat is uitgevoerd door o.a. AMS Institute en de TU Delft. De 14 decibel minder wordt behaald in de buurt van afgeschermde gevels, op basis van de geometrie van de omringende gebouwen. Kortom, een nieuwe manier van stedelijk ontwerpen dient zich aan…

Minister Mark Harbers steunt het vervolgonderzoek. (Beeld: Rijksoverheid)

Natuurlijk heeft de luchthavensector een verantwoordelijkheid: het ontwerpen van stillere vliegtuigen en het plannen van minder vliegbewegingen. Maar, als men rekening wil houden met geluid bij het ontwerp van wijken en woningen in de buurt van vliegvelden, dan is dáár dus ook winst te halen, zo blijkt nu. Op dit moment wordt bij de bouw van woningen en wijken daar nog niet op geanticipeerd in de rekenmodellen. Echter, er zijn nu nieuwe inzichten die helpen om de leefbaarheid van de woonomgeving rond luchthavens te verbeteren.

Gazons en groene muren

Martijn Lugten, onderzoeker bij AMS Institute en Postdoc bij TU Delft zegt hierover: “Langdurige blootstelling aan geluid is onaangenaam en kan leiden tot psychische en door stress veroorzaakte ziekten. Het is daarom van belang om de wisselwerking tussen geluidsverspreiding en het ontwerp van gebouwen beter te begrijpen.”

Een KLM-toestel landt op Schiphol. En dát levert geluidsoverlast op voor de bebouwing nabij de landingsbaan.

Vorig jaar is daarom vlakbij Schiphol een Field Lab ingericht. De participanten zijn het AMS Institute, de TU Delft, de gemeente Haarlemmermeer (waar Schiphol onder valt), het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Stichting Leefomgeving Schiphol. Binnen dit lab wordt onderzocht hoe er anders ontworpen en gebouwd kan worden. Zo kan het toevoegen van gazons en groene muren een deel van de geluidsoverlast verminderen. Samen met de effecten van bomen in straten zal dit in een vervolgonderzoek nader worden bekeken. In dat vervolgonderzoek zal ook gekeken worden naar aspecten als temperatuur en luchtvervuiling.

Op deze locatie nabij Schiphol werd uitvoerig getest. Containers in de onderzoeksfase als basis voor geluidsadaptief bouwen in de toekomst.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) reageert ook. “Natuurlijk wil het kabinet aandacht besteden aan de kwaliteit van de leefomgeving rond Schiphol. Deze nieuwe manier van ontwerpen en bouwen van gebouwen, lijkt serieuze voordelen op te leveren voor de inwoners. We zullen nu moeten kijken hoe de volgende stap in het onderzoek kan worden gedaan en hopelijk kan dit in de vorm van een wijk of omgeving die is ontworpen op basis van geluidsadaptief bouwen én waar mensen ook daadwerkelijk wonen. Hopelijk kan daarna het een en ander worden vertaald naar bestaande woongebieden.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details