Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Ontwerpen met meer diepgang

Ontwerpen met meer diepgang

In een blogreeks voor ArchiComm bespreekt creatief directeur Geoffrey Timmer van Colliers actuele thema’s en onderwerpen die van invloed zijn op het proces en de cultuur waarbinnen ontwerpen tot stand komen. Hij ziet de werkplek en de werkomgeving als het terrein waarbinnen actuele thema’s snel zichtbaar worden of een kans krijgen zich te ontplooien. De tweede bijdrage staat in het teken van verdieping bij ontwerpvraagstukken.

Bij interieurontwerp ligt traditioneel het accent nog steeds op het gebruik van het juiste materiaal en de juiste kleurstelling. Ik mis daarbij de reflectie op bredere maatschappelijke thema’s. Ontwerpvraagstukken mogen best met een meer idealistische inslag worden benaderd.

Als we idealisme definiëren als het streven naar een betere wereld is verdieping een must. Ik realiseerde mij dit extra toen ik kortgeleden een lancering bijwoonde ter gelegenheid van de verschijning van “The Not So Easy Guide to Circular Interior Design”, in de Fiction Factory in Amsterdam Noord. Ik bevond mij die avond tussen mensen die nadenken over ingewikkelde systeemveranderingen. Wat mij opviel was dat de aanwezigen een indrukwekkende, diepgewortelde toewijding aan de dag legden op het gebied van hun expertise: circulariteit. De bijeenkomst versterkte mijn besef dat er veel tijd en focus voor nodig is om uit te groeien tot expert.

De regels omzeilen

Zoals in alle aspecten van het leven zijn veel mensen geneigd om binnen de lijntjes te kleuren. Dat zie ik ook bij de behandeling van ontwerpvraagstukken, waar processen en projecten zijn ingericht op strakke deadlines en het ontwijken van risico’s. Bij het streven naar diepgaand begrip en innovatie is echter ruimte nodig voor uitgebreid onderzoek en visievorming. Want je kunt de regels, de spreekwoordelijke lijntjes uit bovenstaande zin, niet overtreden of omzeilen, tenzij je ze begrijpt. Een praktijkvoorbeeld: Gmail kon alleen ontstaan omdat Google haar medewerkers destijds verplichtte om twintig procent van hun werktijd te besteden aan het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Het ontwerpteam bij Colliers waar ik leiding aan geef bestaat gelukkig uit nieuwsgierige mensen. Het is fantastisch om te zien dat zij zich, door te lezen en andere vormen van verdieping, ontwikkelen als experts. De ruimte voor deze ontplooiing creëren we door drie pijlers bij projecten.

Aparte benadering van projecten

Allereerst streven we ernaar ontwerpers vanuit hun innerlijke motivatie kennis te laten ontwikkelen over diverse thema’s, zodat ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze projecten. Dit betekent dat we hen een plek bieden binnen projecten waar ze hun passies kunnen verkennen en ontwikkelen. Daarnaast streven we ernaar om meer tijd aan de voorbereiding van projecten te besteden tijdens de goedkeuringsprocedures van aanbestedingen en andere initiatieven, of door de vroege ontwerpfase te verlengen (al dan niet ten koste van uitwerktijd in andere fasen). Dit stelt ons in staat om grondig(er) onderzoek te doen en strategieën te ontwikkelen, wat resulteert in effectievere en succesvollere projecten. Een derde belangrijk punt is dat de samenwerkingsvorm voor ieder project anders is. Door een klant van tevoren goed te analyseren, kun je inschatten welke expertises er nodig zijn en welke kwaliteit je dus kunt toevoegen.

Maatschappelijk gedreven

De uitdagende tijd waarin wij op dit moment leven vraagt om ontwerpen met een idealistische insteek. In uiteenlopende sectoren werken creatieven aan producten en materialen die de wereld een stukje beter moeten maken. Voor interieurs is dit niet anders, want de maatschappij vraagt, zeker na de coronapandemie, om ruimtes die betekenisvol zijn vormgegeven. Kan in onze steeds individualistisch wordende wereld de werkvloer een plek zijn waar mensen samenkomen, geïnspireerd worden en cohesie ervaren? Door het inschakelen van de juiste experts en verdieping van ontwerpvraagstukken weet ik zeker dat dit mogelijk is. Om deze verandering te bewerkstelligen, moeten we zowel fysiek als mentaal ruimte maken in onze projectaanpak. Dit betekent meer tijd besteden aan de voorbereiding van projecten voor grondiger onderzoek en innovatieve strategieën. Tegelijkertijd moeten we een idealistische insteek omarmen, waarbij we streven naar diepgaand begrip en innovatie. Zo kunnen we voldoen aan de eisen van onze snel veranderende wereld en bijdragen aan een betere toekomst. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details