Platform over architectuur, interieur- en landschapsarchitectuur
Projectontwikkelaar, Aannemer en Hotelier ontzorgen

Projectontwikkelaar, Aannemer en Hotelier ontzorgen

Zonder enige vorm van vertraging nadert de inrichting van de 650 kamers en de algemene ruimten van het Nhow Amsterdam RAI Hotel haar voltooiing. Een operatie die met bijna militaire precisie wordt uitgevoerd onder leiding van INTERIOR-CONSULT, de Haarlemse designstudio die verantwoordelijk is voor de totale inkoop en coördinatie van de interieurinrichting van het grootste, door OMA ontworpen hotel in Europa.

‘’Het is geweldig om deelgenoot te zijn van dit markante project aan de ring van Amsterdam’’, zegt eigenaar/directeur Edzo Bosma. ‘’Het is een gigantisch project, waarvan je achteraf, met de opening in zicht, kunt zeggen dat het  soepel verliep. Als het treintje maar eenmaal loopt. Het is echt heel knap wat hier is gerealiseerd, echt uniek.’’

00_nhowams_northwest_view-01-kopieren

INTERIOR-CONSULT is gespecialiseerd in Design & Build  van interieurs van onder meer hotels, resorts en bungalowparken. Bosma: ‘’Bij dit NH hotel gaat het om designondersteuning, het uitvragen van producten en diensten, de werkvoorbereiding, het contracteren van toeleveranciers, de budgetbewaking, het plannen en coördineren van tijdelijke opslag, het inhuizen en de installatie van alle goederen. Voor dit project hebben we bij zo’n 250 leveranciers bestellingen moeten plaatsen en gaat het om zeker zo’n 1000 verschillende producten. Dan gaat het bijvoorbeeld om de boxsprings, fauteuills, garderobekasten, kluizen, minibars, verlichting, gordijnen, de bewegwijzering, keukens, buffetten, koelcellen, ,  receptie meubels, de videowand tot en met de beplanting  en de styling. Wij moeten er voor zorgen dat het budget daarbij niet wordt overschreden, wij monitoren de hele administratie van facturatie tot en met de betaling. Op die manier ontzorgen we onze opdrachtgevers.’’

De eerste besprekingen met de opdrachtgevers ontwikkelaar COD en NH Hotels werden eind 2017 gevoerd. ‘’Vanaf april 2018 zijn wij echt met de uitvoer van dit project begonnen’’, zegt José Bontenbal, coördinator projects & procurement. ‘’Van belang is een goede voorbereiding en een heel gedisciplineerde aanpak. Wij moeten alle informatie binnen hebben over de productietijd van goederen, het logistieke traject, de installatietijd en het oplevermoment. Bij het interieur is gebruik gemaakt van standaard producten, maar ook van speciaal ontworpen elementen. Daarbij spelen wij een ondersteunende rol, wij maken bijvoorbeeld een vertaalslag van het ontwerp naar de werkelijke situatie. Wij kijken of een ontwerp wel kan worden geïmplementeerd, dat heeft onder meer geleid tot aanpassingen in de elektravoorzieningen in de kamers. Wij toetsen of  bekledingstoffen van het meubilair wel veilig en sterk genoeg zijn  voor gebruik in een hotel. Wij kunnen corrigeren als het nodig is, want wij kennen de valkuilen bij ontwerpen.’’

Een bijzonder interieuraspect vormen de beeldbepalende muurschilderingen in het hart van het hotel, die dankzij de glazen gevels ook vanaf buiten zichtbaar zijn. Bosma: ‘’Die zijn heel dominant aanwezig, ze vormen een mix van street art en kunst. Het was niet duidelijk hoe die konden worden uitgevoerd op de ruw betonnen wanden. Wij hebben een kunstschilder  ingezet uit Zeeland die het kon uitvoeren, Barre Verkerke een ware specialist op dit gebied.  Zijn werk pakte zo goed uit dat hij in  het restaurant op de 17de verdieping nog een wand heeft mogen beschilderen naar eigen ontwerp.’’

1st-floor-receptie-kopieren

De juiste communicatie met hotelier, ontwikkelaar en aannemer is bij een dergelijk project heel belangrijk, stelt Bosma. ,,Zo zaten wij de interieur –en FF&E vergaderingen (Furniture, Fixtures and Equipment) voor. Wij stellen prioriteiten en monitoren het hele project, zodat we ook kunnen voorzien waar eventueel problemen kunnen ontstaan en hoe we dat kunnen oplossen. Om de voortgang er in te houden hebben we ook af en toe zelf mee ontworpen.’’

In Sassenheim beschikt INTERIOR-CONSULT over een loods waar de goederen tussentijds werden opgeslagen. Op de bouwplaats bij de RAI ontbrak daarvoor de ruimte. Vanuit Sassenheim werd ‘just-in-time’ aangeleverd in Amsterdam, waarbij op de bouwplaats 2 projectmanagers van INTERIOR-CONSULT  aanwezig waren om er voor te zorgen dat alle goederen  op tijd op de bouwplaats geinstalleerd konden worden. Bontenbal: ‘’Toen ze op de bovenste verdieping nog bezig waren met het storten van beton, waren wij beneden de kamers al aan het inrichten. Op die manier konden we een etage per week opleveren, inclusief het in werking stellen en controleren van installaties. De samenwerking met hoofduitvoerder Pleijsier Bouw verliep daarbij naar volle tevredenheid. Als zij klaar waren, trokken wij er in. Daardoor hebben we hier gezamenlijk echt  iets bijzonders  kunnen verrichten. Het uiteindelijke resultaat is heel verrassend .’’

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details